Geoblog.pl    Rado    Podróże    jak daleko do Wrocławia?    Gdzie jest Nemo? #### Finding Nemo

Gdzie jest Nemo? #### Finding Nemo

Tajlandia, Ko Tao

Przemieszczamy sie na polnoc, na Wyspe Zolwia – Ko Tao (czterogodzinna podroz promem). Po drodze omijamy wyspe Ko Pha Ngan, odpowiednik Ibizy w tej czesci swiata (wyspa sciaga tysiace turystow na dzikie imprezy pelni ksiezyca – full moon parties).

Ko Tao jest malutka wysepka (21 km² ), ktora sciaga amatorow wszelakiego nurkowania z calego swiata. Tutaj tez kursy i certyfikaty sa podobno najtansze. Ja niestety nie dam nura, gdyz eksperci od podwodnych szalenstw nie sa zgodni, co do efektow astmy na glebokosciach. Jedni twierdza, ze z astma mozna zejsc bez obaw na kilkanascie metrow pod wode, inni twierdza, ze mozna przy tym ostro uszkodzic (nieodwracalnie) pluca lub nawet zostac wsrod ryb na zawsze. Pozostaje mi wiec zakupic rurke i maske do nurkowania i zakolegowac sie z rybkami plytkowodnymi.

Prosze panstwa jakie zaskoczenie! Rurka i maska jak najbardziej wystarczy na Wyspie Zolwia! Choc zolwia nie przyuwazylem, to przybilem piatke z setkami podwodnych pieknosci, w kolorach od A do Z , na maxa teczowych. Jezeli sie wybieracie kiedys na Ko Tao to polecam Tanote Bay, przeurocza zatoczke na wschodnim wybrzezu wyspy. Zatoczka kryje mini rafe koralowa, podwodne krolestwo, rewia mody, czapki z glow! , rybki maja gust, to sie bedze nosic w przyszlym podwodnym sezonie:) Kto nigdy nie nurkowal w akwarium, tak jak ja, ma prawo to chwili ekscytacji!

W powietrzu unosi sie atmosfera ekskluzywnosci, gdyz na Ko Tao nie docieraja turysci all-inclusive, nie ma tu wielkich hoteli, ruch uliczny to w 95% skutery, rozmowy tocza sie wokol tematow podwodnych, "kto co widzial pod woda", "kto co zlowil", jest tropikalnie: co kilka godzin, nie wiadomo skad, na niebo wiezdza czarna paleta, huk, ulewa, powodz, ulice zamieniaja sie w rzeki, chwile pozniej wszystko wraca do normy, slonce, palmy, upal;) Ko Tao nie spi. Restauracje i bary zapelniaja plaze Sairee, kazdy skrawek piasku zajety jest przez stoliki, miedzynarodowa impreza trwa do rana.

Na marginesie: blog milo sie pisze przy utworze Take Five (Dave Brubeck Quartet). Smakolyki dla uszu:)

>>>>>>>>>>>>>>>>ENGLISH

We have just moved north to the Turtle Island – Ko Tao (4 hours ferry). Passed Ko Pha Ngan island on the way, which is Thai version of Ibiza ( full moon parties attract thousands of backpackers and party loving tourists).

Ko Tao is a small island (21 km² ) which attracts diving fans from all over the world. Diving courses and certifications seem to be cheaper here than anywhere else. I will unfortunately not go down to deep because diving experts have not agreed whether you can or cannot dive with asthma. Some say you can, no problem, but other prove that you can cause serious irreversible lung damage (or in the worse case stay with fishes forever). All I can do is to buy snorkelling mask and enjoy shallow water exploration. Charlyn loves snorkelling so we'll discover Ko Tao's underwater world together.

And how surprised I am when I open my eyes under water and see (for the first time in my life) how coral reef looks like. And snorkelling is absolutely enough on the Turtle Island. Although we did not spot a turtle we have closely observed tens of underwater beauties who are wearing all colours of the rainbow. If you happen to visit Ko Tao you must go to Tanote Bay, snorkelling there is just perfect! It is a charming small bay on the east coast of the island, its waters are hiding some astonishingly original examples of exotic fish which is mingling above corals. Such a fun to be in such an aquarium!

While on Ko Tao a visitor can sense an atmosphere of exclusivity, there are no all-inclusive type of tourists, there are no 5 star hotels or big resorts, it's rather a backpackers kind of corner, traffic consists of scooters and motorbikes, there is no public transport (just pick-up taxis instead) , social life rolls around the diving, squba-diving or snorkelling experiences, "what have you seen today" "what have you fished?" kind of conversations plus classic backpackers laid-back lifestyle. Ko Tao doesn't sleep; restaurants and bars take over the Sairee Beach at night, every single square meter (or feet) of sand is taken by candled tables and sofas, music's hanging above the water, party goes on till dawn.

It's absolutely tropical: humid and hot, blue sky can change into black in minutes, torrential rain pouring heavily for half an hour, then everything comes back to normal.

By the way ….. Take Five (Dave Brubeck Quartet) goes well with writing the blog;)